fbpx

7 Sleutel Gewoontes Om Mentaal & Fysiek Gezond Te Worden

Om een prettig, gelukkig en vervuld leven te leiden heb je energie nodig. 

Veel energie.

En om voldoende energie te hebben en te houden is het belangrijk dat je zowel fysiek als mentaal gezond bent. 

More...

Fysieke en mentale gezondheid hangen samen, ze beïnvloeden elkaar. Een gezonde geest in een gezond lichaam is een uitdrukking die we allemaal wel kennen.

Aan je fysieke en mentale gezondheid kun je zelf veel doen. Dit heb ik zowel in mijn privé-situatie als in mijn werk, bij de begeleiding van mijn klanten, ervaren.

Lange tijd was ik werkzaam in de re-integratiebranche en als stress- en burn-out coach.

Het aantal mensen dat ik heb begeleid met stress- en burn-out klachten nam de laatste jaren enorm toe. Vandaar dat ik me hier volledig in heb gespecialiseerd. 

In 2017 had 16% van de Nederlandse beroepsbevolking last van burn-out klachten. 

Zelf heb ik ook een periode achter de rug waarin ik me somber en eenzaam heb gevoeld.

Daar wil ik in het kader van dit artikel niet teveel over uitweiden.

 Niet omdat ik er niets over kwijt wil, maar juist omdat ik de andere kant wil belichten.

Ik ben er namelijk uitgekomen!

En ik heb nu een veel bewustere, helderdere en positievere kijk op mijn leven en mijn leefomgeving.

Inmiddels ervaar ik fysieke en mentale gezondheid.

Om te komen waar ik nu ben is een ontdekkingsreis van vele jaren geweest en ik leer en ontdek nog steeds iedere dag.

Mijn overtuiging is dat als het voor mij mogelijk is, het voor iedereen mogelijk is en daarom wil ik graag een aantal van mijn ontdekkingen en inzichten met je delen:

7 Sleutelgewoontes om mentaal & fysiek gezond te worden 

Gewoonte # 1: Zet je intentie voor de dag

Begin iedere dag met het zetten van je intentie voor de dag.

Het zetten van je intentie voor de dag maakt dat je bewuster aan je dag begint en gedurende de dag minder geleefd wordt.

Ga, zodra je ’s morgens wakker wordt even rustig zitten op de rand van je bed en zet heel bewust je voeten op de grond. Adem een paar keer rustig en diep in en uit en voel even hoe je lichaam erbij zit na de nacht.

Vervolgens ga je staan, breng je aandacht naar je voeten en realiseer je dat je aan het begin staat van een nieuwe dag vol kansen en mogelijkheden.

Zeg in jezelf of hardop je naam en de datum van vandaag, waardoor je jezelf heel bewust in dit moment plaatst.

Hierna stel je jezelf de vraag: ‘waar wil ik dat deze dag over gaat?’. Wees even stil en het antwoord dat als eerste in je opborrelt is jouw intentie voor de komende dag.

Adem nog een keer diep in en hou je adem en je gedachte aan je intentie even vast. Adem vervolgens uit en blaas de gedachte aan je intentie voor je uit de dag in.

Bedenk dat jij de hoofdrolspeler bent in je eigen film, de film van jouw leven.

Natuurlijk doen zich iedere dag onverwachte situaties voor, maar wanneer jij op voorhand bedenkt hoe je zou willen dat jouw film eruit ziet blijkt dat je best veel invloed hebt op je script!

Je creëert je eigen werkelijkheid. Wat je aandacht geeft dat groeit. Creëer jouw dag.

Gewoonte # 2: Beweeg voldoende

Op de wereld zijn er vijf plekken waar de mensen gemiddeld langer, gezonder en gelukkiger leven, vaak boven de 100 jaar.

Deze plaatsen worden de Blauwe Zones genoemd.

Een van de gemeenschappelijke kenmerken is dat de mensen in de Blauwe Zones aan natuurlijke beweging doen. 

Ze gaan niet naar de sportschool en rennen geen marathons, maar ze tuinieren en hebben weinig mechanische hulpmiddelen voor het werk in huis en tuin.

Je hebt vast wel eens gehoord dat bewegen gezond voor je is, maar vaak schiet het er toch bij in. Onderzoek heeft uitgewezen dat minimaal een half uur matig bewegen onze gezondheid het meest bevordert.

Nu hoor ik vaak het argument: ‘ik houd niet van sporten’. Sporten is een vorm van bewegen, maar er zijn ook andere manieren om voldoende te bewegen. Wandelen, fietsen, yoga en dansen zijn andere voorbeelden van bewegen.

Kies een vorm van bewegen die bij je past, die je leuk vind om te doen. Dit maakt de kans dat je het blijft volhouden veel groter.

Er is een periode geweest dat ik voor ieder wissewasje in de auto stapte. Ook wanneer mijn bestemming gemakkelijk lopend of op de fiets te bereiken was.

Inmiddels heb ik er een gewoonte van gemaakt om vaker de fiets te pakken of lopend te gaan. Hierdoor kom ik gemakkelijker aan voldoende beweging en een bijkomend voordeel is dat het beter voor het milieu is 😉

Als het belangrijk voor je is, vind je een manier. Zo niet, dan vind je een excuus.

Gewoonte # 3: Eet gezond en matig

Om optimaal te kunnen functioneren moeten we ons lichaam van brandstof voorzien. Niet vullen maar voeden. Het is dan wel van belang dat je de juiste brandstof gebruikt. Het is ook niet verstandig om diesel in een benzine-auto te gooien en andersom.

Over gezond eten en drinken is al veel geschreven. Toch nog even een paar tips op een rij:

- Eet voldoende groente, fruit, zaden en granen. Kies voor de groenten van het seizoen en uit je eigen regio. (Een eskimo heeft andere voedingsstoffen nodig dan iemand uit het tropisch regenwoud).

- Kies voor biologische producten. Biologische producten bevatten veel meer voedingsstoffen en geen chemicaliën en zware metalen die ons lichaam belasten. 

- Vermijd geraffineerde suiker.

- Eet weinig vlees, kies liever voor vis.

- Drink voldoende water.

Verder is behalve de kwaliteit van je voeding ook de kwantiteit van belang. Het is aan te raden om bij iedere maaltijd je maag tot ongeveer 80% te vullen in plaats van door te eten tot je helemaal vol zit.

Eet geen suiker, je bent zelf al zoet genoeg 😉

Gewoonte # 4: Las dagelijks voldoende pauze in

In onze westerse maatschappij wordt veel waarde gehecht aan doen, doorzetten en presteren.

Wanneer je iemand voor het eerst ontmoet is na het uitwisselen van de namen de eerste vraag meestal ‘wat doe je in het dagelijks leven?’.

Niets doen is ‘not done’. Toch is het van belang om iedere dag even een moment van niet doen in te lassen om in balans te blijven.

Even een technisch verhaaltje: Ons autonome zenuwstelsel controleert en coördineert alle autonome, dat wil zeggen 'automatische' functies van het lichaam zoals hartslag, spijsvertering en ademhaling.

Het autonome zenuwstelsel werkt hierbij samen met het hormoonstelsel en verzorgt de communicatie tussen het centrale zenuwstelsel en de organen en klieren.

Het zenuwstelsel bestaat uit twee delen, een sympathisch en een parasympatisch deel. Deze vullen elkaar aan en zorgen voor evenwicht: als het ene deel actief is, is het andere in rust en omgekeerd. Zie het maar als je gaspedaal en rem.

Sympathisch zenuwstelsel:

Het sympathische deel is actief wanneer het lichaam in actie moet komen. Je hart gaat sneller kloppen, je ademhaling versnelt en je zintuigen worden scherper.

Ook zorgt het ervoor dat op zo'n moment het spijsverteringssysteem tijdelijk wordt stilgelegd aangezien het lichaam optimaal voorbereid moet zijn om in actie te komen. Dit is te vergelijken met je gaspedaal.

Para-sympatisch zenuwstelsel:

Dit deel werkt juist als het lichaam in rust is en houdt energie in stand of herstelt deze. Het regelt bijvoorbeeld de bloedtoevoer naar organen die een rol spelen bij de spijsvertering en zorgt voor een rustige hartslag. Dit is je rem.

Wanneer je de periodes van ‘doen’ niet afwisselt met periodes van ‘niet doen’ slaat je sympathische zenuwstelsel op hol en voel je je gestresst.

 Langdurige stress is slecht voor je gezondheid en kan leiden tot het Chronische Stress Syndroom, burn-out en/of andere gezondheidsklachten.

Dagelijks ‘op de pauze-knop’ drukken kan op verschillende manieren.

Mediteren is er één van.

Op Youtube zijn talloze geleide meditaties en – visualisaties te vinden. Je kunt ook gewoon even rustig gaan zitten en je adem in- en uit volgen.

Wandelen, bij voorkeur in de natuur is ook een goede manier om tot rust te komen.

Kies een manier die bij je past en creëer dagelijks minimaal een half uurtje me-time.

Investeer in pauze, want pauze werkt!

Gewoonte # 5: Wees gezond egoïstisch

Egoïsme heeft een nogal negatieve klank.

Egoïsme (uit het Lat.: ego = ik), ook wel ik-zucht of zelfzucht genoemd, is een menselijke eigenschap waarbij iemand streeft naar eigen voordeel en geluk met verwaarlozing van de belangen en het geluk van anderen.


Wij worden veelal opgevoed met het idee dat we niet egoïstisch mogen zijn en vooral goed voor onze medemens moeten zorgen. Natuurlijk is dit ook zo en ik pleit er ook niet voor dat je bewust anderen schaadt of verwaarloost.

Maar het is ook niet de bedoeling dat we doorslaan en dat we onszelf helemaal wegcijferen. Ook hier draait het om balans.

Denk maar eens aan de volgende vergelijking:  wanneer we in een vliegtuig stappen krijgen we instructies om, zodra de luchtdruk wegvalt, eerst ons eigen zuurstofmasker op te doen en pas daarna die van onze kinderen en/of medepassagiers.

Als we niet eerst goed voor onszelf zorgen, kunnen we nooit goed voor anderen zorgen.

Met gezond egoïsme bedoel ik dat je voldoende van jezelf houdt, je jezelf niet verwaarloost, goed je grenzen kent en kunt aangeven en je jezelf ook zaken gunt.

Zodra je dit goed voor elkaar hebt kun je vanuit deze balans ook goed voor anderen zorgen. Sterker nog, dan draagt het zorgen voor anderen juist weer bij aan je eigen welbevinden… een win-win situatie dus!

Goed voor jezelf zorgen is het grootste geschenk dat je anderen kunt geven.

Gewoonte # 6: Omring je met positieve mensen

Alleen zijn is iets anders dan je eenzaam voelen. Als je goed met jezelf kunt opschieten, kan alleen zijn zelfs heel fijn zijn!

Leer van jezelf te houden en jezelf te waarderen, dan voel je je nooit meer eenzaam.

Samen met iemand zijn en toch geen goed contact hebben, dat is pas echt eenzaam…

Gun jezelf daarom mensen om je heen waar je van opknapt, waar je energie van krijgt, die het beste met je voor hebben en die je stimuleren om het beste uit jezelf te halen.

Neem afscheid - of creëer afstand - van mensen die je energie kosten en die je naar beneden halen.

Blader eens door je agenda van de afgelopen weken en kijk eens met wie je de afgelopen tijd hebt doorgebracht, met wie je afspraken hebt gehad.

Zet vervolgens een + bij de afspraken die je energie hebben gegeven en een – bij de afspraken die je energie hebben gekost. Kijk dan eens hoe de balans eruit ziet en maak zo nodig in de toekomst andere keuzes.

Omring jezelf met positieve mensen!


Gewoonte # 7: Houd een dankbaarheidsdagboek bij

Alles is energie en dankbaarheid is de hoogste vibratie.

Het bijhouden van een dankbaarheidsdagboek heeft mijn leven ingrijpend veranderd.

Sinds twee jaar schrijf ik vrijwel iedere dag op waar ik dankbaar voor ben.

 

Voordat ik me deze gewoonte eigen maakte, was ik geneigd om me te richten op alles wat ik (nog) niet had of kon, op alles wat er miste in mijn leven.

Dit maakte dat ik me vaak ontevreden en ongelukkig voelde. Het was nooit goed genoeg!

Het opschrijven waarvoor je dankbaar bent maakt dat je iedere dag even bewust je aandacht richt op wat er wél goed gaat in je leven. Al is het maar iets heel kleins, er is altijd wel iets om dankbaar voor te zijn.

Denk aan de zon die schijnt, de vogels die fluiten, het feit dat je een dak boven je hoofd hebt, stromend water zodra je de kraan open draait en iedere dag iets te eten. Veelal vinden we dit heel vanzelfsprekend, maar er zijn plekken op de wereld waar dit helemaal niet het geval is.

Door iedere dag even bewust mijn aandacht te richten op datgene waarvoor ik dankbaar ben zijn mijn levensomstandigheden niet wezenlijk veranderd.

Wat er wel veranderd is, is mijn ervaring van mijn werkelijkheid. Ik ben nu veel blijer, tevredener en gelukkiger met wat ik wel heb en ben veel minder geneigd om me te richten op wat er niet is.

Het bijhouden van een dankbaarheidsdagboek levert niet direct resultaat op, maar je zult merken dat je na verloop van tijd positiever in het leven staat.

Net zoals dat je van één keer naar de sportschool gaan geen spierballen krijgt, maar wanneer je consequent traint merk je na verloop van tijd wel degelijk resultaat.

Een bijkomend voordeel van het dagboek is dat, wanneer je eens opstaat met een rothumeur, je even kunt terugbladeren in je dagboek en je fleurt direct weer op.

Niet het geluk maakt ons dankbaar, maar dankbaarheid maakt ons gelukkig.


Om je een nieuwe gewoonte eigen te maken heb je op z'n minst 21 dagen herhaling nodig. Als je één keer naar de sportschool gaat heb je ook niet ineens een afgetraind lijf. De kracht zit 'm in de herhaling.

Ik wens je veel plezier en succes met het implementeren van deze succes routines, als je daarvoor kiest.

Als je wilt, kun je in het commentaarveld hieronder een bericht achterlaten om te laten weten hoe het je bevalt of waar je tegenaan loopt. 

Met regelmaat geef ik een gratis online training waarin ik meer vertel over hoe je je mentale en fysieke gezondheid kunt verbeteren. 

Ik ontmoet je graag bij één van mijn trainingen. Door op de link hieronder te klikken, kun je je aanmelden. 

Mieke Maat
 

>